For noen uker siden havnet jeg spontant på Katrin Berge sin utstilling Menneske og dyra hos Pamflett. Godt var det. Hun er en skjult perle i Bergen – noter dere navnet. Joda, riktig nok er Berge relativt kjent i sitt miljø, men jeg mistenker at langt flere i Norge kunne hatt gleden av å se tegningene hennes. Takk til Berge som stilte til intervju.

Hvorfor ble du kunstner?

Jeg husker når jeg var yngre, før jeg var 15-16 år, så ville jeg bli dyrlege eller arkeolog, og var veldig opptatt av alt som var nede i bakken. Vi bodde på en litt avsides plass nærme sjøen, men det var også mye skog, sumper og små tjern. Her undersøkte jeg og tok med meg ting hjem, til min mors frustrasjon (hehe). Men når jeg var 16 år fikk jeg en stor og flott male- og tegnekoffert av foreldrene mine. Da begynte jeg for fullt å tegne, og siden har det ikke sluttet.

Videre ble det naturlig å starte på Tegning, Form og Farge på VGS. Jeg husker jeg hadde null interesse i matte, og at jeg var higen på å få jobbe med tegningen. Jeg fikk mye selvtillit av å få kunne jobbe med kunsten. Etter VGS søkte jeg på Kunstfagskolen i Ålesund, en toårig privatskole, etterfulgt av Kunsthøyskolen i Bergen på illustrasjons-linjen. Etter at jeg var ferdig utdannet, så var det om å gjøre å finne seg jobb og skaffe seg penger til alle levekostnader og utgifter. Det var ikke alltid lett og det er mange om benet. Heldigvis fikk jeg prøve meg med forskjellige oppdrag.

Som illustratør får en forespørsler på illustrasjoner, at oppdragsgiver vil ha det sånn og sånn, med farger, osv. Disse erfaringene, på godt og vondt, har gjort at jeg har funnet meg selv og mitt uttrykk i større grad nå de siste årene. Jeg er blitt mer sikker på hva det er jeg vil og passer til. Det er så viktig å beholde gleden i det kreative. Jeg føler at jeg har blitt mer og mer kunstner, men jeg er veldig glad for å ha illustrasjonsutdanningen i bunnen.

NØTTESKAL: Noen av gjenstandene hun finner og samler på. Gjenstandene, slik de står sammen, er på mange måter Berge i et nøtteskal. Til venstre er ett av hennes tegninger innrammet. FOTO: Silje Sigurdsen.
HUSSNEGLEN: Berge har en liten snegl som hun har gitt navnet Felix. Sneglen fikk hun fra noe økologisk spinat fra Frankrike som hun kjøpte på en butikk i Bergen. Den har blitt to ganger så stor, og den elsker grønnkål og kokt gulrot. FOTO: Silje Sigurdsen.
SNEGL: Sneglen Felix liker å krype på fingeren. FOTO: Silje Sigurdsen.
SAMLER: Noen av de tingene som Berge finner og samler på. FOTO: Silje Sigurdsen.

Hvorfor tegning som medium?

På illustrasjons-linjen var det tegnedelen jeg elsket. I tillegg er jeg er slik person som tenker mye. Det er ikke alltid jeg er bevisst på tankene når jeg sitter og tegner, men med tegningen får jeg et utløp for disse tankene, om verden, om livet og døden. Å tegne for meg er på en måte litt som å filosofere.

Hvor lang tid bruker du på én tegning?

Jeg fører ikke timer, men det kan fint gå et par måneder hvor jeg gjør andre ting innimellom. Noen dager blir det fire timer, andre dager kanskje bare en time. Det ville vært distraherende å føre timer. Jeg liker bedre at det flyter litt, men det er uansett mye arbeid som legges ned i hver enkelt tegning når det er så naturalistisk og detaljert.

Fortell gjerne kort om teknikken og hvilke utstyr du bruker (type blyant, papir, osv.)

Jeg bruker mye trykkblyant. Deretter legger jeg over med vanlig blyant for å få det mørkere. Til min nåværende utstilling har jeg brukt det samme papiret til alle tegningene. Papiret er alltid syrefritt og skikkelig tegnepapir, gjerne i en gulere tone. Det er fint med den varme tonen som gjør at det ser litt mer… ikke nødvendigvis mer gammeldags ut, men mildere. Jeg er ikke så glad i kritthvitt tegnepapir.

ATELIER: Berge sitter å tegner hjemme, hvor hun har stort tegnebord. FOTO: Silje Sigurdsen.
ARBEIDSBORD: Berge sitt tegnebord. FOTO: Silje Sigurdsen.
TEGNING: En av Berge sine tegniner. FOTO: Katrin Berge.

Hvilken rolle tenker du at tegning har i dag, i forhold til andre medium?

Jeg er litt nervøs for å uttale meg om det, fordi jeg har ikke helt oversikt over tegneverden i kunstverden. Det er flere som driver med tegning, men som også kanskje driver med andre ting samtidig. På den andre siden, så er det ikke så mange utstillinger i Bergen med bare tegning. Kanskje det er mer av det i Oslo.

Jeg vil anbefale Sverre Malling. På Instagram er det også mye bra å oppdage av dyktige tegnere og kunstnere, og det er en fin plass å få vist fram sine egne arbeider, nå ut til flere mennesker. Verden er så stor, og det er så mange med gode ideer og arbeid. Og isteden for å kanskje bli litt matt og motløs av alt det fantastiske arbeidet som blir gjort der ute, så kan man heller tenke at grensene for ens eget arbeid er uendelige og veldig spennende!

Helt til slutt, siden tegningene du lager er tidkrevende og nøye utført, så ønsker jeg å utfordre deg til å tegne deg selv på 10 minutter.

Det kan jo bli gøy (hehe).

TEGNER SEG SELV: Utfordringen ved å tegne seg selv tok Berge på strak arm. FOTO: Silje Sigurdsen.
FOTO: Silje Sigurdsen.

Fortell gjerne kort om din nåværende utstilling Menneske og dyra hos Pamflett.

På Pamflett stiller jeg ut originaltegningene, og har giclée-trykk i mappe som folk kan kikke på. Trykkene er til salgs, og det er utrolig gøy at folk er interessert i å kjøpe dem. På den andre siden, så sliter jeg med å løsrive meg fra og selge originaltegningene. Det må jeg jobbe med mentalt siden det er noen som har spurt om å få kjøpe originaler. Men jeg vegrer meg utrolig mye for å si hva jeg ville hatt i pris, jeg tviler på noen ville betalt så mye penger for den originale tegningen, hehe.

Hvordan håper du folk opplever tegningene dine?

Jeg håper at folk stiller seg undrende til motivet, og at de blir nysgjerrig på dyr og natur. Jeg vil heller ikke gi andre for mye av min egen tolkning av motivet. Jeg syntes folk skal få lov å danne seg sine egne tolkninger og tanker, hvor de kommer inn i en ny verden, en verden som er lik vår egen men der det er noe som kanskje skurrer litt. Jeg liker å leke meg med scenarioer, noe som kan minne om eventyr. Og så liker jeg å jobbe litt med det som er enda mer ekte selv om det er veldig utfordrende, slik som tanker rundt kjøttindustrien og pelsindustrien og hvorfor vi behandler dyr så dårlig og med så liten verdi. Som bare et kjøttstykke på et fat, eller en pelskant på en jakke.

UTSTILLING: Berge er aktuell med utstillingen Menneske og dyra hos Pamflett. Siste visningsdag søndag 5.februar. FOTO: Katrin Berge.

Takk til Katrin.


Liker du KUNZT? Følg @kunzt.no på Facebook og Instagram for bak kulissene.

Svar