I januar ble Artland App lansert i Norge. Appen har som mål å gjøre det lettere for kunstsamlere å komme i kontakt med hverandre, men også for å vise mangfoldet av kunstsamlere. Alle kan opprette en profil, enten med fullt navn eller ved bruk av et alias, og legge ut kunstsamlingen sin. KUNZT møtte Jo Morten Weider – en av dem som arbeider med appen.

 

Hvilken rolle har du i Artland?

Jeg er såkalt Country manager, som betyr at jeg har ansvar for en rekke oppgaver forbundet med Artlands virksomhet i Norge. Siden vi akkurat lanserte appen i Norge har mye den siste tiden handlet om å spre nyheten om appen og formidle relevant innhold i Artlands ulike sosiale plattformer (app, Facebook og Instagram), eksempelvis intervjuer med norske samlere og kunstnere.

Hvorfor lansere i Norge?

Appen ble utviklet og lansert i Danmark i fjor og da var det naturlig å rette blikket mot nabolandet i første omgang. Norge representerer jo dessuten en ganske dynamisk og progressiv samtidskunstscene, også i internasjonal sammenheng. I kombinasjon med en økende interesse for kultur og kreative håndverk har dette resultert i en økt villighet til å bruke penger på ordentlig kunst, særlig blant de litt yngre. De typiske kunstsamlerne er ikke lenger bare de gamle forretningsmagnatene, men også 25 år gamle studenter og småbarnsforeldre i etableringsfasen. Jeg tror Norge er inne i en brytningstid når det gjelder kunst. Det er med andre ord en spennende tid å få ta del i, både for de som ønsker å kjøpe kunst og komme i kontakt med andre samlere, og vi som ønsker å hjelpe dem med akkurat det.

Hva ønsker dere med appen?

Gjengen bak Artland er selv kunstentusiaster, og det var kløen etter å komme i kontakt med andre likesinnede som satte dem på sporet av ideen. Ambisjonene til Artland er først og fremst å sette kunstsamlere fra hele verden i kontakt med hverandre. Ved å tilby en felles plattform for alle samlere ønsker vi å vise at det å samle på kunst ikke trenger å være forbeholdt en pengesterk elite. Det spiller ingen rolle om du eier to silketrykk, har hundre malerier eller ønsker å gjøre ditt første kunstkjøp. Lidenskapen for kunsten er den samme.

Med Artland får du tilgang til en rekke private kunstsamlinger og muligheten til selv å vise verden hva slags kunst du liker å omgi deg med. Den gjør det mulig å utforske og interagere med kunst på helt nye måter. De detaljerte kategoriene for å registrere verk – pris, kjøpsår, produksjonsår, medium, galleri, kunstner m.fl. gjør det dessuten til et velegnet verktøy for å digitalisere og organisere samlingen din.

Finnes det andre lignende apper?

Det finnes en haug med apper som er med å løfte den digitale kunstscenen. Men ingen andre apper tilbyr det samme som Artland. Artland er one of a kind!

Artland.com. Skjermbilde.
ARTLAND App Screen Profile.

Er appen kun for private kunstsamlere?

Appen er for absolutt alle som samler, ønsker å samle, eller er nysgjerrige på hva det vil si å samle på kunst. Om ikke mange måneder lanserer vi en gallerifunksjon som gjør det mulig for gallerier å presentere utstillinger, kunstnere og kunstverk direkte til brukerne. Dermed blir Artland ikke bare en plattform for inspirasjon og deling, men også salg.

Samler du på kunst selv? I så tilfelle, kan du vise noen eksempler fra samlingen?

Jeg samler på kunst! Det er alt for mye bra norsk kunst (som ikke koster SÅ mye) til at jeg kan la være. Jeg har omtrent 30 verk, med hovedvekt på unge norske, samtidskunstnere, blant annet Jon Benjamin Tallerås, Stian Ådlandsvik, Mikael Øye Hegnar, Ann Iren Buan, Jorunn Hancke Øgstad, Martin Skauen, Marius Engh, Ann Cathrin November Høibo og Aurora Passero.

SAMLING: Det store verket (pastell på papir) er laget av Ann Iren Buan. Det mindre til høyre (maleri) er laget av Mikael Øye Hegnar. FOTO: Silje Sigurdsen.
SAMLING: Begge foto er laget av Linn Pedersen. FOTO: Silje Sigurdsen.
SAMLING: Trykk laget av Stian Ådlandsvik. FOTO: Silje Sigurdsen.

Hvorfor samle på kunst?

Først og fremst fordi det gir meg stor glede bli kjent med verkene og ha dem i mitt liv, litt som gode venner. Det gir meg motstand, undring, og en generell intellektuell friksjon. Og så er det klart at jakten på kunst i seg selv er veldig gøy og spennende. Du blir jo litt junkie. Du må stadig ha et nytt fix. Jeg har hatt øyeblikk der jeg har spurt meg selv om det er jeg som eier kunsten eller om det er omvendt. Men sånn tror jeg det er med alle ting du virkelig brenner for. Det høres kanskje pretensiøst ut, men grensene for hvor kunsten slutter og du begynner, opphører på en måte. Det er en filosofisk, estetisk og intellektuell øvelse, flere kunne hatt godt av å prøve seg på.

Er det forskjell på norske og danske kunstsamlere?

Jeg har inntrykk av at det er flere store samlerprofiler i Norge enn i Danmark. Hans Rasmus Astrup, mannen bak Astrup Fearnley, er jo det beste eksempelet. Så har du jo samlere som Erling Kagge, Rolf og Wenche Hoff, Christen Sveaas og Petter Snare. Ellers tror jeg internett og sosiale medier har gjort at de nye kunstsamlerne, enten du sitter i Danmark, Norge eller et helt annet sted, i stor grad orienterer seg på det samme markedet når det gjelder internasjonal kunst. Svaret på spørsmålet ditt er følgelig “nei, jeg tror ikke det.”

Til slutt, er det noe du ønsker å tilføye intervjuet?

Last ned Appen!! Jeg gleder meg til å bli kjent med flere norske samlere og deres tanker om kunst i Artland.

Takk til Jo Morten.


Liker du KUNZT? Følg @kunzt.no på Facebook og Instagram for bak kulissene.