Tre lettleste bøker for innføring i kunsthistorien

0

Vi nordmenn leser en del i påsken, eller vi prøver hvert fall. Og vi leser gjerne krimbøker. Men jeg har lyst å gi dere et alternativ – tre bøker du bør lese om du vil få en god og lettlest innføring i kunsthistorien.

  • Gombrich
    En av de deiligste bøkene jeg vet om, er Ernst Gombrich sin ”Verdenskunsten” (2003). Boken er tykk, men den inneholder masse fine bilder. Det Gombrich gjør, er at han enkelt går i gjennom det viktigste fra kunsthistorien. Den er lettlest, den er ryddig og kronologisk. Her får du kunsthistorien fra A-Å, eller til ca 1970.
  • Staniszewski
    Det finnes også et enda enklere alternativ til Gombrich – Mary Anne Staniszewski sin noe tynnere ”Believing is seeing” (1995). Denne er på engelsk, men den inneholder også masse bilder og minimalt med tekst. Her får du virkelig det absolutt mest nødvendige fra kunsthistorien, også kronologisk og lettlest.
  • Nochlin
    Når jeg begynte på kunsthistorie-studiet i 2010, så kom jeg tidlig borti Linda Nochlin sin bok ”Hvorfor har det ikke vært noen store kunstner” (2002). Etter å ha lest denne boken, så skjønte jeg at det som står i historiebøkene, er ikke nødvendigvis den fulle og sanne historien. Fordi hvor er alle kvinnene i kunsthistorien? Laget de kanskje ikke kunst? I følge Nochlin, så har kvinner opp gjennom historien blitt systematisk utestengt fra kunstakademiene. De fikk rett og slett ikke utdannelsen som var påkrevd. Derfor fikk de heller ikke utstilt kunsten sin, de ble ikke anmeldt og heller anerkjent på lik linje som menn.
    I boken tar Nochlin opp disse tingene, og hun er skarp. Blant annet skriver hun: ”…forholdene slik de er og slik de har vært, er i virkeligheten svekkende, undertrykkende og egnet til å ta motet fra alle og deriblant kvinner, som ikke har vært så heldig å bli født hvite, av middelklassen og fremfor alt mann. Feilen ligger ikke i våre stjernetegn, våre hormoner, vår menstruasjonssyklus eller ’våre tomme indre rom’, men i våre institusjoner og vår oppdragelse.” (s. 16)
    Den etablerte verdenshistorien og de etablerte sannhetene (også den vi blir presentert på universitetsnivå) må tas med en klype salt.
  • Bonus
    Hvis du ønsker å nerde deg litt, og hvert fall hvis du elsker italiensk kunst fra 1400 og 1500-tallets renessanse: Giorgio Vasari sin bok ”The Lives of the Artist” , originalt skrevet på midten av 1500-tallet. Vasari var en mann som ikke bare levde på denne tiden, men han var også i omgangskretsen til disse store mesterne.
    Kort fortalt: boken gir oss et mer nyansert innblikk i datidens kunstmiljø, i personlighetene, tankene og livssynet til disse mesterne, i tillegg til noe av den saftige sladderen som sirklet rundt.
    Vasaris bok er kanskje den mest berømte og mest leste boken om kunst fra eldre litteratur. Boken blir også sett på som kanskje den viktigste boken i kunsthistorien, nettopp fordi den gir oss et unikt innblikk i en ganske spennende periode av kunstens utvikling.

Liker du KUNZT? Følg @kunzt.no på Facebook og Instagram for bak kulissene.

 

 

Kilder
Ernst Gombrich «Verdenskunsten» (2003)
P. Murray og L. Murray «The art of the renaissance» (1963)
Max Marmor «Kunstlitteratur» i Art Documentation Vol 11 #1 (1992)
Linda Nochlin «Hvorfor har det ikke vært noen store kvinnelige kunstnere?» (2002)

Svar